Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012

Ν. Μακρόπουλος: «Στις ασφάλειες θα επιβιώσουν μόνο οι υγιείς εταιρείες»

«Η ΕΥΡΩΠΗ ΑΕΓΑ εδώ και μήνες επιχειρεί άνοιγμα στην αγορά αυτοκινήτου, δίχως όμως να αναζητά το εύκολο έσοδο» αναφέρει ο κ. Μακρόπουλος Η ΕΥΡΩΠΗ ΑΕΓΑ αποτελεί μία εταιρεία που καταφέρνει να αυξάνει τα μεγέθη της, σε ένα δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, καθώς η φιλοσοφία και η στρατηγική της στηρίζεται στην υγιή ανάπτυξη και την εξειδίκευση των εργασιών της. Όπως αναφέρει ο κ. Ν. Μακρόπουλος, Πρόεδρος & Διευθύνων Σύμβουλος της Ευρώπη ΑΕΓΑ, το κλειδί της επιτυχίας είναι να επιλέγει κανείς ορθές στρατηγικές και να τις υπηρετεί ευλαβικά. Αναφορικά με τη συγκέντρωση στην ασφαλιστική αγορά θεωρεί ότι συνέργιες, παρόμοιες με αυτές του τραπεζικού κλάδου, είναι αναπόφευκτες και εκτιμά πως «στο χάρτη της ασφαλιστικής αγοράς θα παραμείνουν μόνο ισχυροί και υγιείς παίκτες», τονίζοντας παράλληλα ότι «όλοι θα πρέπει να ξεπεράσουν γρήγορα την εμμονή του να είναι αφεντικά του εαυτού τους και να προλάβουν να λάβουν θέση μετόχου σε μεγαλύτερα σχήματα». Ο κ. Μακρόπουλος μιλά επίσης για το νέο «άνοιγμα» που κάνει η ΕΥΡΩΠΗ ΑΕΓΑ στον κλάδο αυτοκινήτου, την τιμολόγηση των προϊόντων και τα προγράμματα με μειωμένες καλύψεις. iw? Πως βλέπει η ΕΥΡΩΠΗ που συνειδητά έχει διατηρήσει το μικρό μέγεθος εταιρείας, την εξέλιξη των εργασιών στον κλάδο; Αποτελεί η συγκράτηση του μεγέθους της ανάχωμα στην οικονομική κρίση; Δηλαδή οι ευέλικτες και μαζεμένες ασφαλιστικές διαχειρίζονται καλύτερα την πτώση εργασιών; N.M.: Καταρχήν θα ήθελα να σημειώσω ότι η Ευρώπη ΑΕΓΑ δεν εμφανίζει πτώση εργασιών. Αντίθετα καταφέρνει και αυξάνει τα μεγέθη της παρά το εξαιρετικά αρνητικό οικονομικό περιβάλλον το οποίο βιώνει στο σύνολό της η χώρα. Η Ευρώπη ΑΕΓΑ, από ιδρύσεώς της επικεντρώθηκε στην παροχή εξειδικευμένων υπηρεσιών, καλύπτοντας μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς κινδύνους. Συνειδητά επέλεξε να κινηθεί με στόχο την κερδοφόρο ανάπτυξη και όχι τη γρήγορη γιγάντωσή της. Στην Ευρώπη ΑΕΓΑ δεν επιδοθήκαμε στο κυνήγι των μεριδίων αγοράς. Πρόκειται για επιλογή που μας οδήγησε σε ασφαλή μονοπάτια, και που σήμερα, που η οικονομία μας δοκιμάζεται, μας επιτρέπει όχι απλά να επιβιώνουμε αλλά να διατηρούμε την αναπτυξιακή μας τροχιά, βασιζόμενοι βέβαια πάντα και στο σωστό underwriting. Αυτό φυσικά δε σημαίνει ότι στην κρίση επιβιώνει μόνο όποιος είναι μικρός και ευέλικτος. Θεωρώ ότι διέξοδοι από την ύφεση υφίστανται όταν αυτές καθαυτές οι στρατηγικές είναι βιώσιμες και στρατηγικές βιώσιμες υπάρχουν ανεξάρτητα από το μέγεθος της κάθε εταιρείας. Η αγορά μας αλλάζει και όποιος δεν το αντιληφθεί, όποιος δεν συγχωνευθεί ή δεν δεθεί σε κάποιο από τα ισχυρά άρματα της αγοράς μας, σύντομα θα το μετανιώσει και θα βρεθεί εκτός παιχνιδιού Στην Ευρώπη ΑΕΓΑ επιμένουμε σε τέσσερις άξονες: - Στην ευελιξία των αποφάσεων. - Στο σέρβις υψηλού επιπέδου προς τον πελάτη, και στο μακροχρόνιο δέσιμο με αυτόν. - Στην εξειδίκευση των παρεχόμενων υπηρεσιών και - Στις σχέσεις εμπιστοσύνης με τα δίκτυα πωλήσεων. Το μέγεθος λοιπόν μας εταιρείας δεν αποτελεί κρίσιμη παράμετρο για την επιβίωσή της. Πρωτεύον είναι να επιλέγεις τις σωστές στρατηγικές, να πιστεύεις σε αυτές και να τις υπηρετείς ευλαβικά. Αυτό κατ΄ εμένα αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας, το κλειδί για την επιβίωση κάθε εταιρίας και, γιατί όχι, το κλειδί εξόδου της χώρας από την κρίση. Αν δεν πιστέψουμε στους εαυτούς μας και στις επιλογές μας, δεν θα πετύχουμε ποτέ. iw? Θεωρείτε ότι η εξειδίκευση των εργασιών αποτελεί λύση για το μέλλον μιας εταιρείας ή η πλήρης ανάπτυξη σε όλους του κλάδους είναι προτιμότερη για την ανάπτυξή της; Ν.Μ.: Σε όλες τις αγορές, σε όλους τους κλάδους της οικονομίας, υπάρχουν μικρές και μεγάλες εταιρείες. Υπάρχουν επιχειρήσεις που αναπτύσσονται οριζόντια παρέχοντας το σύνολο των υπηρεσιών της αγοράς τους, καθώς και άλλες που θέτουν προτεραιότητες και στοχεύουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες υπηρεσιών. Η Ευρώπη AEΓA ανήκει στη δεύτερη κατηγορία. Όπως προανέφερα, έχει εξειδικευθεί στους μεγάλους εμπορικούς και βιομηχανικούς κινδύνους, δημιουργώντας ένα ισχυρό προφίλ στην αγορά. Δεν είναι τυχαίο για παράδειγμα που, προσφάτως, ασφαλίσαμε την παραγωγή του έργου «Ο Θεός αγαπάει το Χαβιάρι», για κεφάλαια αξίας 75 εκατ. ευρώ, όπως τυχαία δεν ήταν και η ασφάλιση του στεγάστρου στον αρχαιολογικό χώρο της Σαντορίνης, όπου υπενθυμίζω ότι η κατάρρευσή του προκάλεσε ζημιές 12 εκατ. ευρώ, τις οποίες βέβαια καλύψαμε στο ακέραιο. Όμως, η Ευρώπη ΑΕΓΑ δεν μένει απαθής στις εξελίξεις. Εμφανίζει γρήγορα αντανακλαστικά -νωρίτερα μίλησα για ευέλικτες αποφάσεις- και προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα. Έτσι, εδώ και μήνες επιχειρεί άνοιγμα στην αγορά αυτοκινήτου, δίχως όμως να αναζητεί το εύκολο έσοδο, δίχως να προκαλεί με τη στάση της τον ανταγωνισμό, δίχως να προβληματίζει τις εποπτικές αρχές. Κύριος στόχος μας παραμένει η κερδοφόρος ανάπτυξη και στο όνομα αυτής σχεδιάσαμε νέα προϊόντα, τα οποία τιμολογήσαμε σωστά, και ήδη έχουμε ανοιχθεί στα δίκτυα πωλήσεων, που δεν σας κρύβω ότι γρήγορα μας αγκάλιασαν. Κατά συνέπεια, όπως προανέφερα, το σημαντικότερο όλων είναι το πώς θα οργανώσεις και θα υποστηρίξεις κάθε νέο εγχείρημα. Σε κάθε περίπτωση οι επιδώσεις σου θα πρέπει στηρίζονται σε υγιείς βάσεις. Αν για παράδειγμα κτίζεις κάστρα σε άμμο είναι βέβαιο ότι κάποια στιγμή θα υποστείς την κατάρρευση και η ευθύνη θα είναι δική σου. Εμείς στην Ευρώπη ΑΕΓΑ, εδώ και 40 χρόνια, τέτοιου είδους ευθύνες δεν αναλαμβάνουμε. iw? Αυτόνομη πορεία ή συνεργασία με ασφαλιστικές εταιρείες ή ακόμα και τράπεζες. Ν.Μ.: Εκτιμώ ότι η στρατηγική και μόνο της Ευρώπη ΑΕΓΑ απαντά στο ερώτημά σας. Ήδη από το 1998 η Εθνική Ασφαλιστική κατέχει μέρος του μετοχικού μας κεφαλαίου. Πρόκειται για συνέργεια με ανταποδοτικά οφέλη, για μια συνεργασία που δεν το κρύβω έχει προσφέρει πολλά στην Ευρώπη, αλλά και που η Ευρώπη λειτουργεί ως ένας κερδοφόρος - δορυφόρος για την Εθνική Ασφαλιστική, που παρέχει εξειδικευμένε καλύψεις. Ανεξάρτητα όμως από τη στάση μας, το περιβάλλον σήμερα οδηγεί την αγορά σε συνέργειες ανάλογες του τραπεζικού κλάδου. Η συγκέντρωση της αγοράς μας είναι αναπόφευκτη. Στην ασφάλειες θα επιβιώσουν μόνο οι υγιείς, μόνο όσοι επί χρόνια επένδυσαν στην κερδοφορία, όσοι σεβάστηκαν τον πελάτη, όσοι δεν ξέφυγαν της νομιμότητας. Στο χάρτη της ασφαλιστικής αγοράς θα παραμείνουν μόνο ισχυροί και υγιείς παίκτες. Θα προσέθετα μάλιστα ότι θα πρέπει όλοι να ξεπεράσουν γρήγορα την εμμονή του να είναι αφεντικά του εαυτού τους και να προλάβουν να λάβουν θέση μετόχου σε μεγαλύτερα σχήματα. Όσο πιο γρήγορα το αντιληφθούν αυτό, τόσο λιγότερες θα είναι και οι συνέπειες κατά τη μετάβασή τους στο νέο καθεστώς. Η αγορά μας αλλάζει και όποιος δεν το αντιληφθεί, όποιος δεν συγχωνευθεί ή δεν δεθεί σε κάποιο από τα ισχυρά άρματα της αγοράς μας, σύντομα θα το μετανιώσει και θα βρεθεί εκτός παιχνιδιού. iw? Επιβάλλεται αλλαγή στα μέχρι σήμερα ασφαλιστικά προϊόντα, ή η προσαρμογή τους στις νέες συνθήκες; Χρειάζεται να γίνουν περισσότερο λιτά; Ν.Μ.: Η αγορά υποχρεούται κάθε φορά που αλλάζει το μακροοικονομικό περιβάλλον μιας χώρας να προσαρμόζεται στα νέα δεδομένα και στην προκειμένη περίπτωση η κρίση χρέους της Ελλάδας έχει, μεταξύ άλλων, προκαλέσει συρρίκνωση του οικογενειακού εισοδήματος. Χρέος λοιπόν της ασφαλιστικής αγοράς είναι να αντιληφθεί τις νέες ανάγκες των ασφαλισμένων και να προσαρμόσει ανάλογα τα προϊόντα της. Η ανάγκη αυτή υπάρχει σε όλες τις κατηγορίες ασφάλισης, άρα και στον κλάδο Ασφάλισης Αστικής Ευθύνης Οχημάτων, όπου ο ασφαλισμένος έχει την ανάγκη να αγοράσει την απλή κάλυψη πιο φθηνά. Εδώ όμως χρειάζεται μεγάλη προσοχή, διότι εκτιμώ πως δεν έχουν όλες οι εταιρείες τη δυνατότητα να μειώσουν τα ασφάλιστρά τους και την ίδια στιγμή να κρατούν τα σωστά αποθέματα. Ο κίνδυνος λοιπόν η αγορά να βρεθεί αντιμέτωπη με νέα προβλήματα, είναι μεγάλος. Ο κλάδος μας πρέπει πάση θυσία να αποφύγει το πτωχευτικό ασφάλιστρο και αυτό είναι ευθύνη, τόσο των ίδιων των εταιρειών, όσο όμως και της εποπτικής αρχής, η οποία υποχρεούται να προστατεύσει την ασφαλιστική αγορά από ένα τέτοιο ενδεχόμενο. Συμπερασματικά λοιπόν θα έλεγα ότι, ναι, πρέπει η αγορά μας να καταστήσει περισσότερο φθηνά τα προγράμματά της, εφόσον όμως δεν διακυβεύεται η φερεγγυότητά της. iw? Η μήπως τελικά αυτό οδηγήσει στην απαξίωση των προϊόντων και στην παροχή ελλειμματικών συμβολαίων; Εσείς τι λέτε, όταν σας ζητούν να μειώσετε τις καλύψεις; Μπορεί αυτό να γίνει πιο εύκολα στα προσωπικά συμβόλαια ή στα επιχειρηματικά; Ν.Μ.: Άποψή μου είναι ότι δεν υπάρχουν ελλειμματικά προγράμματα. Αδιαφανή ενδεχομένως ναι. Όμως ελλειμματικά όχι, διότι ο ασφαλισμένος κάθε φορά αγοράζει αυτό που πραγματικά αντέχει να πληρώσει. Όταν ένα συμβόλαιο παρέχει για παράδειγμα λιγότερες καλύψεις ή προβλέπει υψηλότερες απαλλαγές ώστε να καταστεί περισσότερο ελκυστικό ως προς το κόστος του, δεν θα πρέπει να χαρακτηρίζεται κατ΄ ανάγκη και ελλειμματικό. Ο ασφαλισμένος είναι αυτός που επιλέγει το προϊόν που επιθυμεί. Αυτός αποφασίζει αν θα αγοράσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο καλύψεων στο αυτοκίνητο ή αν θα πάρει μόνο τις υποχρεωτικές καλύψεις. Αν θα συνάψει μια σύμβαση υψηλού κόστους που θα καλύπτει το σύνολο των κινδύνων της επιχείρησής του ή αν θα κάνει εκπτώσεις στις επιλογές του. Η στάση που θα κρατήσει θα εξαρτηθεί σε μεγάλο βαθμό από την τσέπη του, αλλά από την ενημέρωση την οποία θα έχει από τον ασφαλιστή του, όπως και από τους όρους του συμβολαίου και το πώς αυτοί διατυπώνονται. Αν λοιπόν υπάρχει έλλειμμα ενημέρωσης του ασφαλισμένου αυτό δεν σημαίνει ότι είναι ελλειμματικό και το πρόγραμμα. Στην αγορά, ο καθένας μας πρέπει να αναλαμβάνει τις ευθύνες του ως επαγγελματίας, όπως και οι εταιρείες τη δική τους έναντι των πελατών τους. Πέραν αυτού, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και στις ασφάλειες ισχύει ο γενικότερος κανόνας της αγοράς: Αγοράζεις ότι πληρώνεις. * Πηγή: Insurance Money Conference 2012